
By Douglas E. Mirell 

It is undeniable that $787.5 mil-
lion is a lot of money. That’s 
how much Dominion Voting 
Systems will receive as the re-

sult of settling its $1.6 billion def-
amation lawsuit against Fox News 
Network (FNN) and its parent entity, 
Fox Corporation (FC), for allowing  
FNN’s guests and hosts to make 20  
false on-air statements about how 
Dominion’s voting machines helped 
“steal” the 2020 election from former 
President Donald J. Trump. The pay- 
out, though less than half of what 
Dominion sought, is apparently the  
largest reported defamation settle- 
ment in U.S. history, dwarfing the 
$177 million paid by Disney in 2017 
to settle the “pink slime” defama-
tion lawsuit brought against ABC 
by a South Dakota meat producer. 

The Dominion settlement cer-
tainly represents a windfall for Staple 
Street Capital, the private equity 
firm that owns Dominion. Given its  
76% ownership stake in Dominion,  
Staple Street is poised to see a 
1,442% return on its initial invest-
ment. As one of Staple Street’s in- 
vestors told Reuters, “We are very  
pleased with the outcome and think 
that Staple Street has handled the 
situation very well on behalf of 
their investors.” Meanwhile, FC’s 
investors are reportedly demand-
ing to see records about how FNN 
handled its election- rigging cover-
age in what might be a precursor 
to litigation seeking to hold Fox’s 
directors personally liable for the 
cost of this settlement and other 
expenses. One such shareholder 
has already filed suit in Delaware 
against 92-year-old FC chairman 
Rupert Murdoch, his CEO son 
Lachlan, and three other directors 
for breaching their fiduciary duties 

by permitting FNN to perpetuate 
these and other false claims. 

Notwithstanding this threat, Fox  
appears to be well positioned to with- 
stand the financial consequences 
of its Dominion settlement. Aside 
from any insurance that Fox may 
have to cover this liability, FC re-
portedly held $4 billion in cash and 
cash equivalents as of February, 
and FNN alone reported $2.9 billion 
in pro forma earnings in 2022. And 
let us not forget that the Murdoch 
empire survived the wide-ranging 
phone hacking/bribery/influence 
peddling scandal in Britain that cost 
it a reported $800 million in damages.

 Beyond the financial conse- 
quences of this settlement lie  
deeper and rather more unsettling 
questions about why Dominion 
agreed to settle and who really ben- 
efited from avoiding a trial. 

Unlike the 3/4ths jury verdict 
vote requirement in California state 
court civil cases, unanimity of de-
cision is required for civil juries  
under both Delaware and New York 
law. It is certainly possible that Do- 
minion may have been concerned 
about rogue or holdout jurors un-
dermining its case. We will likely 
never know whether anything about 
any of the jurors who were awaiting 
opening statements (six men and 
six women, seven of whom were 
Black, plus 12 alternates with an 
identical gender split) might have 
made a liability verdict less certain 
or reduced the likelihood of a huge  
damages judgment. Our insight into  
this question is exceedingly limited  
because these jurors were selected in  
total secrecy – a procedure that, in  
California, would be impermissible 
under Code of Civil Procedure Sec- 

Did Dominion dominate Fox? 

Shutterstock

Douglas E. Mirell is a partner at 
Greenberg Glusker Fields Claman &  
Machtinger LLP. His practice focuses 
on defamation, invasion of privacy,  
publicity rights, copyright, trademark, 
and First Amendment litigation. 

THURSDAY, APRIL 20, 2023

GUEST COLUMN



Reprinted with permission from the Daily Journal. ©2023 Daily Journal Corporation. All rights reserved. Reprinted by ReprintPros 949-702-5390.

tion 124 and NBC Subsidiary v. Su- 
perior Court, 20 Cal.4th 1178 (1999). 

From Fox’s perspective, this settle- 
ment likely means that we will never  
learn the contents of the roughly  
82 often-lengthy excerpts redacted  
from Dominion’s publicly filed sum- 
mary judgment brief. And it is cer- 
tainly true that Fox is now freed 
from the spectacle of a trial that was 
expected to last five to six weeks, 
and which would likely have disrup- 
ted the lives of the Murdochs and  
of FNN’s most famous hosts. While  
it is likewise true that the pre-trial  
disclosures of these prospective wit- 
nesses’ deposition testimony  are  both  
exceedingly revelatory and damag- 
ing to the reputation of a network  
whose now-abandoned moniker was  
“Fair and Balanced,” the question  
remains: Damaging in whose eyes? 

While the Apr. 18 settlement re- 
ceived wall-to-wall coverage on most  
every other television network, FNN 
reportedly only aired three stories 
about it in the first four hours fol-
lowing its announcement, cumula- 
tively totaling about six minutes of  
coverage. At the time Dominion’s  
attorneys were holding their self- 
congratulatory “money is account-
ability” press conference, the FNN 
website contained no mention of the 

settlement; on the network itself, 
host Neil Cavuto was reportedly 
discussing the collapse of a Lower  
Manhattan parking garage and how  
artificial intelligence is being mis-
used. Thus, Fox seems as deter-
mined as ever to continue insulating 
its viewers from the reality of its 
misfeasance. 

This predilection was likewise 
evident from the press statement 
that Fox issued in response to the  
Dominion settlement: “We acknow- 
ledge the court’s rulings finding 
certain claims about Dominion to 
be false. This settlement reflects 
FOX’s continued commitment to 
the highest journalistic standards. 
We are hopeful that our decision to  
resolve this dispute with Dominion 
amicably, instead of the acrimony of 
a divisive trial, allows the country to 
move forward from these issues.” 
By merely “acknowledging” Dela- 
ware Superior Court Judge Eric M.  
Davis’ “CRYSTAL  clear [emphasis  
in original]” finding of falsity as to  
each of the 20 statements it aired 
over a period of 11 weeks from Nov. 
8, 2020, to Jan. 26, 2021, Fox does 
nothing more than take notice of 
that ruling’s existence. Moreover, 
in light of Judge Davis’ findings, 
Fox’s professed “continued com-

mitment to the highest journalistic 
standards” is flatly risible. And it  
would seem that the only people who  
wish to “move forward from these 
issues” are Fox and its viewers. In 
short, this solitary statement offers 
no assurance whatsoever that Fox 
has any intention of altering its  
lying-to-its-audience business model. 

What is even more disturbing 
than what Fox has said about its 
settlement with Dominion is what 
it hasn’t said. According to all press 
reports, Dominion did not procure 
any form of retraction, correction, 
or apology from FNN or FC. This 
inexplicable omission flies in the 
face of what one typically sees in 
publicly disclosed out-of-court defa- 
mation settlements. A paradigmatic  
example of this template can be 
found in the U.K.-based Daily Mail 
tabloid’s 2017 settlement with Me-
lania Trump over an article claim-
ing that she served as a high-end 
escort in the 1990s. In addition to  
paying a reported $2.9 million, the  
Daily Mail issued a statement which  
read: “We accept that these allega- 
tions about Mrs. Trump are not true 
and we retract and withdraw them.  
We apologise to Mrs. Trump for any  
distress that our publication caused  
her.” Inexplicably, no such confession  

of remorse or contrition was ever 
extracted from Fox. In this case, pay- 
ing $787.5 million apparently means  
never having to say you’re sorry. 

It remains to be seen whether  
the still-pending $2.7 billion defama- 
tion lawsuit filed against Fox by 
Smartmatic, another election tech- 
nology company subjected to FNN’s  
vote-rigging allegations, will yield a  
similarly significant monetary set-
tlement or whether that case will 
proceed to trial. In response to the  
Dominion settlement, Smartmatic’s  
lawyer issued the following statement:  
“Dominion’s litigation exposed some  
of the misconduct and damage caused  
by Fox’s disinformation campaign. 
Smartmatic will expose the rest. 
Smartmatic remains committed to  
clearing its name, recouping the sig- 
nificant damage done to the com-
pany, and holding Fox accountable 
for undermining democracy.” 

Time will also tell whether Fox’s 
relationship with its viewers will be  
undermined by any disclosures  
that may arise from the lawsuit  
brought against Fox by Abby Gross- 
berg, FNN host Maria Bartiromo’s  
former producer, in which she  
claims to have been instructed to  
give misleading deposition testi- 
mony in the Dominion lawsuit. 


